Zgodba in njena neverjetna moč

Vabljeni na novo praktično delavnico STORYTELLING – delavnica za ustvarjanje prepričljivih in uporabnih zgodb. Več informacij in termin delavnice najdete tukaj.


Nekaj je bilo in ostaja gotovo – ni več stvari, v kateri zgodba ne bi imela pomembne vloge. Nekoč smo to besedo povezovali izključno z literaturo, vero in otroštvom, danes pa je zgodba vse. Postala je sinonim vsemu, kar lahko pripovedujemo, kar je zanimivo za druge. Če smo na nekem področju neuki, naredimo vtis, če rečemo: »Zanimiva zgodba.« Gre torej za modno muho? Vsaj s stališča poslovnega sveta to ne velja. Menedžerji in drugi poslovni pragmatiki so po desetletjih opiranja na suhoparne podatke spoznali, da brez zgodbe ni uspeha. Nikoli ne bom pozabil, da so mi, ko sem kot marketinški direktor začel delati v znani multinacionalki, najprej povedali zgodbo o njenem začetku, o tem, kako sta neka zanesenjaka v garaži sestavila neko napravo. Pa kaj, sem si takrat mislil. Pa ni bilo nepomembno. Šlo je za vrednoto, ki jo taka zgodba prenaša na vse, ki so z njo kakorkoli povezani. Šlo je za vrednoto vere v uspeh, ki jo vodita inovativnost, optimizem in trdo delo.

Univerzalni ustvarjalec zaznavanja
Pojdimo še korak naprej in se ozrimo v današnji komunikacijski kaos. Na kaj so ljudje pozorni? Čemu posvečajo več pozornosti? Kaj je zanje ustrezno? Človeka najbolj zanima človek – človek kot osebnost, junak, žrtev ali povsem navaden smrtnik v nenavadni situaciji. Zanimiv junak, zanimivo dogajanje, nepričakovan zaplet in razplet, vpetost v določeno časovno obdobje … to so sestavine recepta dobre zgodbe, ki marsikdaj ustvari prvi korak za dialog. Zgodba je v bistvu nagovor ion obenem želja pisca, da se bralca dotakne na želen način. In ko tako razmišljam, ne morem mimo ugotovitve, da je zgodba uporabna na vseh področjih, v vseh trenutkih, povsod na svetu, za vse ljudi. Je univerzalni ustvarjalec čustvenega zaznavanja in dojemanja sveta, situacij, ljudi, izdelkov, tržnih znamk … Za vsako stvar, ki ji hočemo vdahniti zanimivost, privlačnost, edinstvenost, drugačnost, zapomljivost … in konec koncev tisto, kar je najpomembnejše - dodano vrednost – je zgodba najboljše sredstvo.

Kakovostna zgodba.
Ni pa vsaka zgodba dobra zgodba. Dobre zgodbe vedno prinašajo nekaj novega, nepričakovanega, morda na videz nesmiselnega, vedno se spogledujejo z nami, nas vabijo, da smo del njih ali pa smo veseli, da so tako daleč od nas. Najboljše zgodbe so preproste, zapomnljive in poučne. Krajša ko je, bolj je zapomnljiva. Zanimivejši ko so junaki, več se lahko z njimi dogaja, več poistovetenja ponujajo. Ljudje imamo radi smeh, draženje in norčevanje, zapeljevanje in stvari, zaradi katerih se v nas prebudijo čustva, empatija in/ali sočutje. Prenekateri imajo radi prizadevnost, tradicijo, izkušnje, inovativnost in zaupanje, kar tudi vpliva na čustveno dojemanje.

Zakaj zgodba
Človeško bitje je od nekdaj tesno povezano z zgodbami. Večina zgodovine bi bila težko zapomnljiva in nezanimiva, če ne bi bila dopolnjena z zgodbami. Te olajšajo razumevanje sveta, ki nas obdaja, akterje v njem, storjena dejanja in izrečene ali zapisane misli. Človek si običajno težje zapomni podatke, zgodba pa mu pogosto ostane v spominu. Njena moč je v tem, da jo je mogoče pripovedovati ter s tem izrabiti neprekosljivo moč in kredibilnost sporočanja od ust do ust.

Najhitrejša pot do src
Ena najhitrejših poti do src ljudi je mikavna in očarljiva zgodba. Kakršnakoli, pomembno je le, da izraža določene edinstvenosti in posebnosti ter pričara določena presenečenja. In še nečesa ne smemo pozabiti – zgodba naj vključuje tiste (neposredno ali metaforično), ki naj bi zgodbo slišali/prebrali. Taka vključenost prispeva k večji učinkovitosti sporočila zgodbe.

Vloga pripovedovanja in prikazovanja zgodbe
Zgodbo si vsakdo, ko jo sliši ali bere, razlaga po svoje. To je približno tako, kot če človek bere knjigo in ima svojo predstavo o junakih, okolju, času, vonju, čustvih … Korak bliže k prvemu razumevanju in poosebljanju z znamko pa je storjen, če se zgodba tudi prikaže, kar omogoča boljše razumevanje ter lažjo identifikacijo z njenimi sporočili in vrednotami. Zgodba podatke in informacije poda privlačno, vseeno pa ni zagotovila, da se bodo pri tem sprožila želena čustva. Treba je uporabiti še moč pripovedovanja in prikazovanja. S pomočjo teh ljudje sprejemajo sporočila in njihov pomen, hkrati pa se jih zgodba lahko dotakne in si želijo postati del nje. To pomeni, da nekdo želi prisostvovati, se priključiti in poslušati. Pripovedovanje in prikazovanje zgodbe je posredovanje čustev in vrednot. Omogoča intimnost in avtentičnost.

Zapomnite si, dobre zgodbe si zapomnimo.

Vabljeni na novo praktično delavnico STORYTELLING – delavnica za ustvarjanje prepričljivih in uporabnih zgodb.


Avtor članka:

dr. Andrej Pompe

Povejte naprej: